Categorieën

30 december 2018 door Karin Kleijn

Nog een dag en dan start het nieuwe jaar. Een fonkelnieuwe, verse knisperende lege ruimte waarin alles mogelijk is. Waarin al je dromen werkelijkheid zullen worden en je helemaal gelukkig zult zijn. Je barst van de goede voornemens en deze keer gaat het echt lukken. Toch?

Laat ik je uit de droom helpen: nee, negen van de tien keer werken goede voornemens niet. Sterker nog, ze leveren alleen maar grote teleurstelling in jezelf op. En dat meestal al voordat januari voorbij is. Weet je waarom? Eigenlijk zegt het woord het al: ‘goede voornemens’. Is alles wat je daarvoor deed dan slecht? Het klinkt als een oordeel over jezelf, vind je niet? In feite wijs je jezelf af met je goede voornemens.

Daar komt nog eens bij dat goede voornemens over het algemeen vastomlijnd zijn. Je hebt een ideaalplaatje in je hoofd van hoe het zou moeten zijn.

Alleen als … (vul de voorwaarden in) dan heb ik mijn voornemen bereikt. Natuurlijk, als je wil stoppen met roken is het doel duidelijk maar hoe vast ligt de weg daar naartoe? Als jij van jezelf binnen een maand gestopt moet zijn met roken door vanaf 1 januari geen sigaret meer aan te raken dan geef je jezelf weinig ruimte. En ben je waarschijnlijk niet mild voor jezelf als je er per ongeluk toch één rookt.

Met goede voornemens zet je jezelf klem. Ikzelf werk liever met intenties. Een intentie is milder en geeft meer ruimte voor creativiteit.

Ik kan bijvoorbeeld de intentie hebben om de mening van anderen minder belangrijk te maken. Hoe ik dat doe? Daar kom ik gaandeweg wel achter. Ik begin gewoon ergens en laat me leiden door wat er komt. Doordat ik meer onbevangen in mijn doel sta is er ruimte om mee te bewegen in het leven. En kunnen zich dingen ontwikkelen of aandienen die bijdragen aan mijn doel die ik normaal niet zou opmerken. Bijvoorbeeld een workshop die mij goed op weg kan helpen die ik normaal zou negeren.

Betekent dat dan dat je geen moeite doet? Integendeel! Het is openheid en ontvankelijkheid in actie.

Het is een andere houding, meer ontspannen en meer open voor het leven. Maar je werkt wel degelijk bewust aan wat je wil bereiken. Ik gebruik hier zelf altijd 5 stappen voor die ik graag met je deel.

Stap 1: waar sta je nu?

De eerste stap is kijken waar je nu staat. De balans opmaken van je leven tot nu toe. Maak eens een lijstje van alles waarover je tevreden bent in je leven en van de dingen die je graag zou willen verbeteren. Natuurlijk is dit geen zwart-wit lijstje. Het is meer een overzicht van alles wat je in je leven hebt gedaan en geleerd. Als je lijst klaar is kijk dan eens bij de verschillende punten of je overeenkomsten kunt vinden. Misschien vind je wel een rode draad van datgene wat in 1 keer een heleboel voor jou zou kunnen oplossen.

Stap 2: waar wil je naartoe?

De tweede stap is kijken waar je naartoe wil. Wat wil jij bereiken? Let op dat je geen grote doelen met vaste stappen daar naartoe gaat benoemen. Intenties gaan niet over vastomlijnde doelen maar over waar je naartoe wil groeien. Het gaat over de houding die jij wil hebben in je leven: als jij de juiste houding hebt dan komt de rest vanzelf. Als je je groeirichting hebt gevonden, schrijf ‘m dan op als intentie. Of maak er een visionboard van. Zorg ervoor dat jij elke dag jouw intentie kan zien of lezen zodat je jezelf elke dag weer herinnert aan de richting waarin jij wil groeien.

Stap 3: wat zijn je eerste stappen?

Kijk dan eens wat de eerste stappen zijn die jij kunt nemen in de richting van jouw doel. Stippel niet je volledige route uit maar kijk waar je kunt beginnen.Waak er voor dat je jezelf de ruimte geeft om andere wegen te bewandelen wanneer die zich aandienen. Dit is een stap die je steeds kunt herhalen, bijvoorbeeld één keer per maand om te checken of je nog op koers zit.

Stap 4: welke obstakels kun je verwachten?

Kijk vervolgens ook wat de meest voor de hand liggende obstakels zijn die je kunt verwachten. Je kent jezelf, je weet waar je eventuele blokkades liggen. En je weet ook of er omstandigheden of mensen in jouw omgeving zijn die jou in de weg zouden kunnen zitten, op welke manier dan ook. Maak gewoon een lijstje van die obstakels en kijk hoe je ze kunt omzeilen, één voor één. Dat geeft helderheid en laat jou misschien ook nieuwe manieren zien om met die obstakels om te gaan.

Stap 5: wie of wat heb je nodig op jouw weg?

Misschien heb je het nodig om bepaalde obstakels samen met iemand te nemen. Kijk eens welke obstakels dat zijn en wie jou daarbij zou kunnen helpen. Je zou die persoon kunnen vragen met jou mee te kijken en je af en toe feedback te geven. Of om regelmatig een gesprek te voeren om jouw blinde vlekken zichtbaar te maken. Misschien heb je het nodig om jezelf constant aan je intentie te herinneren. Dat kun je heel praktisch oplossen door een reminder in je telefoon te zetten die je daar op gezette tijden aan herinnert.

Mijn wens voor jou is dat jij jezelf in 2019 niet klem zet met goede voornemens. Maar dat je in plaats daarvan een mooie intentie zet voor jezelf.

Dat je jezelf in die reis mee kunt nemen en jouw intentie waar kan maken. Wat wordt jouw intentie voor 2019? Ik ben heel benieuwd. Laat je het weten als antwoord op dit blog?