paradijsvogelcoach donderwolk

Categorieën

3 augustus 2018 door Karin Kleijn

Op mijn tenen sluip ik door mijn eigen huis. Ik maak zo min mogelijk geluid. Zachtjes doe ik de deur van de woonkamer open. Terwijl ik naar binnen loop peil ik de sfeer: oei, nog erger dan ik dacht. Deze donderwolk is heftig. Ik maant mijn dochtertje die hard praat tot stilte, ‘sssst, pappa is moe, laat hem maar even.’ Ik neem haar mee naar de keuken, terwijl ik lief naar haar vader glimlach. In de keuken laat ik langzaam de lucht uit mijn longen ontsnappen. Nu pas merk ik hoeveel spanning er in mijn lichaam zit en hoe vast het zit.

Herkenbaar? Een partner met een slecht humeur, een collega die slecht in haar vel zit.

De ergernis van andere mensen in het café als je kind te hard praat. Je vangt het op. Je absorbeert. Je voelt het allemaal, die emoties van anderen. En je vindt het rot voor ze. Want je wil dat iedereen gewoon lekker in zijn of haar vel zit. Dus wat doe je? Automatisch reageer je. Je denkt er niet eens over na. Het gebeurt gewoon.

Zonder dat je het merkt pas jij je gedrag aan.

Was je net nog rustig aan het genieten van je kopje koffie, nu sta je op scherp. Om nog beter te voelen wat er gaande is bij de andere persoon. Zodat jij die persoon kunt helpen zich weer goed te voelen. Want alleen dan kun jij je ook goed voelen.

Zodra je precies weet hoe die ander zich voelt (en dat gebeurt binnen enkele seconden) is je gedrag al veranderd.

Je loopt op je tenen om je chagrijnige partner heen en doet lief. In de hoop dat hij ontdooit breng je hem een biertje. Alles om te voorkomen dat de donderbui losbarst.

Je gaat naar je collega toe en vraagt hoe haar weekend was. In de hoop dat ze vertelt wat er aan de hand is zodat jij tips kunt geven.

In het café doe je alle mogelijke moeite om je kind rustig te houden. Ondertussen blijf je uiterlijk kalm en glimlach je verontschuldigend naar de mensen om je heen.

Heftig hè, als je de sfeer zo goed aanvoelt?

Dat je meteen doorziet hoe mensen toneelspelen. Ze verbergen hun emoties, maar jij prikt daar direct en moeiteloos doorheen. Vermoeiend ook, de hele dag door zoveel emoties te voelen die niet van jezelf zijn. En uit gewoonte pas je je ook voortdurend aan. Waardoor je dus constant afgeleid bent van wat jouw behoeftes nu eigenlijk zijn. Sterker nog, je hebt dagen dat je niet eens aan jezelf toekomt.

Weet je, ik heb een hele simpele tip voor je om te zorgen dat jij wél aan jezelf toekomt.

Zodat je je dag relaxed doorkomt in plaats van steeds maar alert. Wil je weten hoe je dat kunt doen? Let op: je hebt er wel een flinke dosis lef voor nodig. In ieder geval de eerste paar keer. Zodra je hebt gemerkt hoe groot het effect is gaat het vanzelf. Ben je er nog? Dan ben jij iemand met lef 🙂

De tip is eigenlijk heel simpel: spreek je gevoel uit!

Zeg gewoon wat jij waarneemt en vraag of het klopt. Ik zal eerlijk zijn: de kans is groot dat je een ontkennend antwoord krijgt. Veel mensen willen namelijk hun emoties niet voelen. Maar het gaat erom dat jij je gevoel uitspreekt. Dan heb jij gedaan wat je kan: de ruimte gegeven aan de ander om te vertellen wat er is. Pakt die persoon het niet aan? Niet jouw probleem!

Er zijn dus 2 mogelijke uitkomsten en die zijn allebei goed.

Een: de ander erkent wat jij waarneemt en daarmee is de lading eraf. Of twee: de ander ontkent en blijft lekker hangen in een negatieve emotie. Het beste wat jij dan kan doen, is jezelf verwijderen uit de situatie. Ga de kamer uit en maak een wandeling. Regel een urgente date met de koffieautomaat. Richt je liefdevolle aandacht op je kind en keer de kritiek de rug toe. Richt je aandacht dus op jezelf, wat goed is voor jou. En je zult zien, na enige oefening houd je energie over!

De moraal van dit verhaal: je hoeft niks met de emoties van een ander.

Het is niet jouw verantwoordelijkheid om hun nare emoties weg te nemen. Je kunt wel aangeven wat je oppikt van de ander. En die heeft de keuze wat hij of zij daarmee doet. Allebei is goed. Het is niet jouw pakkie an.

Enne, tegenwoordig kom ik niet vaak meer in situaties waarbij ik gestressed word van andermans emoties.

Maar uit ervaring weet ik hoe verschrikkelijk het kan zijn daarin meegesleept te worden. En ik weet ook uit ervaring dat de emotie benoemen, écht werkt. Probeer het maar eens. Ik hoor graag je ervaringen!

Ps: koudwatervrees? Begin je al te bibberen als je er alleen al aan denkt met deze tip aan de slag te gaan? Geen nood! In een gratis coachsessie van een half uur help ik je vooruit. Je ontvangt van mij persoonlijke tips die gegarandeerd werken. Zodat jij niet te moe bent om lekker eigenzinnig te zijn 🙂

Ik ben heel benieuwd wat dit blog je voor inzichten heeft gegeven. Wil je het delen?

Heb ik je wakker geschud?

Had je een aha-moment?
Ben je klaar voor meer waardevolle inzichten waarmee jij verder kunt in je leven?
Ontvang ze rechtstreeks in je mailbox zonder er iets voor te hoeven doen!

**Met mijn inschrijving geef ik toestemming aan “Paradijsvogelcoach” om mijn gegevens te verwerken op de manier zoals omschreven in de Privacy Verklaring.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.